Wednesday, January 26, 2011

China Press menentang BN dalam Pilihan Raya Tenang (m/s C6)





Baju Merah Mara Ke Tenang
DAP Pakai Baju Merah Perkataan Tukar Kerajaan Sebagai Agenda Baru
25 Januari 2011


Kumpulan Baju Merah, meyelubungi ceramah politik DAP, yang dinamakan “hari Minggu luarbiasa” menarik lebih 200 peminat dan penyokong.

Bermulanya kempen di Tenang, ramai pemimpin DAP dari seluruh negara pada setiap malam sering adakan ceramah politik mereka, mengutarakan apa kebaikannya jika Pakatan Rakyat memerintah, dan mengkritik kerajaan BN.

Bermula pada petang semalam, DAP lancarkan “cuba tukar kerajaan, negara ini baru ada harapan” sebagai agenda utama mereka, ramai pemimpin DAP memakai baju T-Shirt merah dengan perkataan Cina “TUKAR”换, mereka mengadakan ceramah di merata tempat, pemandangan seperti kumpulan baju merah di Thailand berkempen pada orang ramai.

Malam semalam adalah kempen yang pertama dilakukan, bermula pada jam8.00 malam Pakatan Rakyat adakan ceramah politik di kawasan Labis Tengah, menarik ramai muda mudi dan golongan tua.

Pengerusi DAP negeri Johor Boo Cheng Hou berkata, orang-orang Cina setiap tahun suka tukar baju baru, pengundi sepatutnya sokong Normala dari Pas jadi wakil rakyat, selepas ini jika dianggap Norlama tidak sesuai, boleh tukar orang lain pada PRU akan datang.

Selain dari itu, Ahli Parlimen Bukit Bendera Liew Chin Tong berkata, PRK Ahli Parlimen di Terengganu sebelum ini, pihak polis telah bazirkan wang sebanyak 36 juta ringgit, tetapi Parlimen hanya diperuntukan 78 juta ringgit setahun.

Beliau anggap perkara itu pihak kerajaan sebaliknya berkata kos tidak dinaikan tetapi pihak kerajaan bazirkan duit rakyat seperti mengalirnya air paip.

Dalam ceramah itu, puan Normala tiba ke tempat itu pada jam 9.30 malam, mendapat tepukan gemuruh dan dibalas lambaian tangan dari Normala.

Pemimpin yang berceramah pada malam itu, termasuk pengerusi Wanita DAP Chang Ying (mandarin) dan bekas calon bertanding DAP parlimen Labis Chang Yi Ching (mandarin), serta bekas calon bertanding DAP DUN Kukup Chuan Teck Kee (mandarin), ADUN PKR Simpang Pulai Chan Ming Kai (mandarin), dan ahli Parlimen Pas Shah Alam Khalid Abd Samad.

Komen: Adakah Kerajaan BN mendapat liputan sebegini dalam akhbar Harakah, Rocket, Selangorkini? 

No comments:

Post a Comment